Search
  • Elementi

Plavo Svjetlo


Od svih boja, plava je najdublja. Pogled u nju tone ne susrečući zapreka i gubi se u beskraju kado da boja neprestano uzmiče. Plava je i najmanje materijalna boja: u prirodi se obično prikazuje kao da je sačinjena od prozirnosti, to jest od nagomilane praznine, praznine zraka, vode, kristala ili dijamanta.

Praznina je točna, čist ai hladna. Plava je najhladnija od svih boja, a u svojoj apsolutnoj vrijednosti i najčišća, izuzme li se potpuna praznina neutralne bjeline. O tim temeljnim osobinama ovisi i njezino simboličko primjenjivanje. Predmetu plava boja olakšava oblike, otvara ih i rastvara. Površina obojena u plavo nije više površina, plavi zid prestaje biti zid. Pokreti, zvukovi i oblici u plavetnilu nestaju, u njemu se utapaju, gube kao ptica u nebu. Budući da je sama po sebi nematerijalna, plava boja dematerijalizira sve ono što seu nju uhvati. Ona je put u beskonačnost, gdje se zbiljsko pretvara u imaginarno. To je boja ptice sreće, plave ptice, nedohvatne, a sasvim bliske. Ući u plavo znači, poput Alise u Zemlji Čudesa, prijeći s onu stranu ogledala. Kada je svijetla, plava je boja put sanjarenja, a kad potamni, što i jest u skladu s njezinom prirodnom težnjom, tada postaje putem sna. Svjesna misao malo-pomalo u njoj prepušta mjesto nesvjesnoj, kao što i danje svjetlo u njoj neosjetno postaje noćnim. Kao nepokretno područje ili podneblje nerealnog – ili nadrealnog – plava boja sama u sebi razrješuje suprotnosti, izmjeničnosti, kao što su dani i noć, koje uređuju ljudski život. Neustrašiva, neodređena, neigdje do u samoj sebi, plava boja nije od ovog svijeta: upućuje na predodžbu o mirnoj i uzvišenoj vječnosti, koja je ndaljudska ili neljudska. U njezinu gibanju Kandinsky vidi istodobno udaljavanje od čovjeka i kretanje usmjereno jedino prema njegovu vlastitom središtu. Tako postaje jasnijim i njezino metafizičko značenje, ai granice kliničke upotrebe. Plava okolina smiruje i stišava ali, za razliku od zelene, ne krijepi, jer nudi samo bijeg bez osvojenja zbilje, bijeg koji naposlijetku vodi u potištenost. Dubina zelene boje, pak, prema Kandinskom, nudi osjećaj zemaljskog odmora i zadovoljstva samim sobom, dok dubina plave boje ima svečanu nadzemaljsku ozbiljnosti. Ta ozbiljnost priziva pomisao na smrti: zidovi egipatskih nekropola, na kojima su se crvenim okerom ocrtavali prizori suđenja dušama, bili su prekriveni svijetloplavim namazom. Egipćani su navodno plavu boju smatrali bojom istine. Istina, smrt i bogovi idu zajedno, pa je stoga nebesko plavetnilo prag što čovjeka dijeli od onih koji s onkraja upravljaju njegovom sudbinom. Posvećena plava boja – nebesko plavetnilo – elizejska je poljana i maternica kroz koju prodire zlatna svjetlost što iksazuje njiohvu volju: plavetnilo i zlato, ženska i muška vrijednost u uranskom su ono što su zelena i plamena crvena ktonskom. Zeuzs i Jahve sjede na prijestolju nogu položenih na nebesko plavetnilo, to jest na drugu stranu ovoga nebeskog svoda, za koji se u Mezopotamiji vjerovalo da je sačinjen od lapis-lazulija, a kršćanska ga je simbolika učinila ogrtačem što pokriva i prikriva božanstvo. Plava boja s crvenom ili žutim okerom iskazuje hijerohgamije ili nadmetanja neba i zemlje. Na golemoj azijskoj stepi, koju ne prekida nijedna vertikala, nebo i zemlja oduvijek su sučelice: njihovo spajanje prethodi rođenju svih stepskih junaka, među ostalim velikog osvajača Džingis Kana koji se rađa iz veze plavog vuka i divlje košute. Plavi vuk je junak i kirgiskog epa Er Toshtuk, koji nosi oklop od modrog željeza, a u ruci su mu modri štit i modro koplje. Plavi lavovi i plavi tigrovi, kojih je mnoštvo u tursko-monglolskoj književnosti, atributi su Tangrija, oca Altajaca, koji stoluje iznad planina i neba koji je obraćanjem Turaka na islam postao Alah. U borbi neba i zemlje plava i bijela boja povezuju se protiv crvene i zelene, što pokazuje i kršćanska ikonografija, posebno u prikazima borbe sv. Jurja protiv zmaja. U Bizantu su četiri stranke, čija su se kola natjecala na hipodromu, nosile crvenu ili zelenu boju s jedne, a plavu ili bijelu s druge strane. Sve ukazuje na to da su igre istočnog Rima imale jednako uzvišeno kozmičko značenje, kao i igre s loptom što si ih istodobno izvodili srednjoamerički narodi. I jedne i druge pripadaju sakralnom teatru koji prikazuje nadmetanja imanentnog i transcendentnog, zemlje i neba. Plava i bijela, marijanske boje, izražavaju izdvajanje iz ovozemaljskih vrijednosti i uzlet oslobođene duše prema Bogu, to jest prema zlatu koje dolazi u susret djevičanskoj bjelini, za vrijeme njezina uznesenja u nebesko plavetnilo. Vjerovanjem u drugi svijet, ponvoo se javlja pozitivno vrednovana sprega pogrebnih značenja plave i bijele boje. Djeca koja se zavjetuju u plavome ili u bjelini još su nesazrela, još su naime spolno neodređena, nisu još potpuno materijalizirana. Nisu sasvim od ovog svijeta, i stoga će lakše odgovoriti plavom pozivu Djevice. U zodijakalnom kotaču znak Djevice odgovara godišnjem dobu i žetvi, kada je proljetna evolucija završena i prepušta mjesto jesenskoj involuciji. Znak Djevice je i centripetalan, kao što je i plava boja koja će sa zemlje skinuti njezin zeleni ogrtač, ogoliti je i sasušiti. To je vrijeme blagdana Uznesenja Marijinog koje se zbiva pod vedrim nebom, kad sunčevo zlato poput nesmiljenog ognja prožidre zemljine zrele plodove. U predodžbi Azteka nebesko je plavetnilo tirkizno plava boja, boja Sunca, koje su oni nazivali Vladarem tirkiza (Chalchihuitl); bilo je znak požara, suše, gladi i smrti. Chalchihuitl je, međutim, i onaj zelenoplavi kamen, tirkiz, koji je resio haljinu božice obnavljanja. Kad bi neki aztečki vladar umro, uoči spaljivanja stavio bi se na mjesto njegova srca jedan od tih kamenova, kao što se i u Egiptu prije mumificiranja stavljao smaragdni skarabej na mjesto srca preminulom faraonu. U nekim krajevima Poljske sačuvao se običaj da se kkuće djevojaka za udaju oboje u plavo. Pučki govor, koji je u pravom smislu riječi zemaljski, uopćče ne vjeruje u sublimacije želja i vidi tek gubitak, nedostatak, odstranjenje i kastraciju ondgje gdje drugi vide promjenu ili ponovni polazak. Tako i plava boja najčešće poprima negativno značenje. Metafizički strah postaje plavi strah, pa se kaže „vidim samo plavo“ da bi se reklo ne vidim išta. U njemačkom biti plav znači izgubiti svijest od alkohola. U nekim zastranjenjima plava boja može označiti vrhunac pasivnosti i odricanja. Južna strana Merua odražava svjetlost i modru boju atmosfere. Luz, o kojemu jer iječ u povodu badema, boravište je besmrtnosti judejske predaje, a naziva se i Plavim gradom. U tibetanskom budizmu plavo je boja Vairocane, transcendentne mudrosti, potencijalnosti, a istodobno i praznine koju bezgraničnost plavog neba možda i predočuje. Plava svjetlost mudrosti Dharma-dhatue (zakon ili praiskonska svijest) zasljepljujuće je snage, ali upravo ona otvara put oslobođenja. Plavo je boja yanga, geomantičkog Zmaja, dakle povoljnih utjecaja. Huan (plavo) boja tamnog dalekog neba, priziva, kao i već spomenuto boravište besmrtnosti, i ono neobjavljeno. U tradicionalnoj kineskoj medicini, plava je boja elementa vode, odnosno organa kojima taj element vlada: bubrega i mokraćnog mjehura, a u feng-shui zakonima – sjevera. Keltski jezici ne označuju posebnim izrazom plavu boju (glas na bretonskom, velškom i irskom znači plavo ili zeleno, pa čak i sivo, ovisno o kontekstu). Obično plava boja pripada trećoj proizvodnoj i obrtničkoj funkciji, no čini se da u srednjoirskim i velškim tekstovima nema više funkcionalne vrijednosti. U kabali, plava vibracija pripada sefiri Ljubavi, Reda i pravednosti, a najuzvišenija energetska tehnika zove se Plava strijela: njena pojednostavljena verzija izgleda tako da, nakon što ste se opustili s dubokim disanjem, obratite pažnju na svoja stopala i udahnete plavu svjetlost, pratite kako vas prožima sve do vrha glave i iznad nje se rastapa u bijelu svjetlost. Na tom putu, plava se mijenja frekvencijski: u trenu u kojem ste je udahnuli je tamnoplava, dok se uspinje uz vaše noge i bedra svijetli, da bi na putu između spolnih organa i pupka postala neonska plava, u fazi od pupka do srca svijetloplava, od srca do glave svijetlosrebrnoplava, a u kruni glave bijela. Vježba se preporuča za dizanje vibracije svijesti. Ujedno, to jeboja naše grlene čakre, i sposobnosti izražavanja, dakle kreativnosti, koja se trenutno čisti pod aktualnim valom solarnih oluja.

• Što plava i ostale vibracije značie u vašem životu, shodno inkarnacijama i paralelnim postojanjima koja nosite u svojoj DNK, te kako s njom baratati u osobnom životu može vam otkriti Ki Tarot „Osobne Vibracije Boja“: svoje konzultacije dogovarate na devidas.dea@gmail.com i dea.devidas@mail.com

#simboli #boje #umjerenost

0 views

COPYRIGHTS: www.elementi.info DESIGN: Dea Devidas 2010. - 2020.

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram