Most

20.1.2016

 

Simbolizam mosta, kao sredstva što omogućuje prelazak s jedne obale na drugu, jedan je od najraširenijih: to je prijelaz sa zemlje na nebo, iz ljudskog stanja u nadljudska stanja, iz prolaznosti u besmrtnost, iz osjetilnog svijeta u nadosjetilni.  

 

 

Inicijacijsko putovanje u tajnim kineskim udruženjima također je prilaz preko mosta: valja preijeći preko mosta, bilo preko zlatnog mosta predstavljenog vrpcom od bijela sukna, bilo preko željeznog ili bakrenog mosta, što je alkemijska reminiscencija jer željezo i bakar odgovaraju crnom i crvenom, vodi i vatri, sjeveru i jugu, yinu i yangu.

 

Ističu se, dakle, dva elementa: simbolizam prijelaza i često pogibeljan značaj toga prijelaz, kakav je svako inicijacijsko putovanje. Prijelaz sa zemlje u nebo poistovjećuje most s dugom, brvnom što ga je Zeus položio između dvaju svjetlova i preko kojeg prelazi lijepa Iris, njegova navjestiteljica dobrih vijesti. Most od duge je i Bifrost iz nordijske mitologije: on povezuje svijet bogova Asgard, sa svijetom ljudi.

 

Srodnost je osobito zamjetljiva u slučaju mostova s lukom na Dalekom istoku: tako mostovi što vode u šintoističke hramove, slika nebeskog mosta, uvode u svijet bogova i preijelaz preko njih je prađen obrednim čišćenjem. Most se također poistovjećuje s osovinom svijeta u različitim oblicima, a osobito u obliku ljestava gdje se smatra okomitim.

 

Zanimljivo je da riječ pontifex (kako se nekad zvao rimski car, a sada papa) znači graditelj mostova: on je sam graditelj i sam most, kao posrednik između neba i zemlje. Nicherin kaže za Buddhu da je on za živa bića Veliki most koji omogućuje da se prijeđe raskršće. Pravi most, piše Chandogya Upanišad, je Sebstvo što povezuje svjetove i tako sprečava da se razišu. Prešavši preko tog mosta, noć postaje slična danu jer svijet beskraja nije ništa drugo nego – svjetlost.

 

Razne legende istočne Europe poznaju mostove od kovine preko kojih se prelazi na konju; Lancelot prelazi preko mosta-sablje; most Chinavat, razdvaljjatelj iz iranske predaje, težak jer prijelaz - širok za pravedne, uzak poput oštrice britve za nebogobojazne. Ti uski mostovi, ili oštrice, ponekad se svode na običnu drhtavu lijanu. Tako je i Na Starom Istoku, i u Upanišadama.

 

 

 

 

 

 

 

 

* iz RJEČNIK SIMBOLA (J. Chevalier, A. Gheerbrant)

 

 

 

 

 

Please reload

COPYRIGHTS: www.elementi.info DESIGN: Dea Devidas 2010. - 2019.

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram